Padkaterítés és útszélesítés építése
Az útépítés szerves része a padkaterítés, padkaépítés. Hagyományos eljárás szerint az oldalbillentős tehergépkocsik a padka anyagát kisebb-nagyobb kupacokba leborogatják. A padkaanyag terítését kézi erő vagy grader segítségével végzik. Kézi erővel a padkaterítés meglehetősen lassú időigényes folyamat. A graderrel való terítés ugyan gyorsabb, mintha kézi erőt alkalmaznánk azonban nem eltitkolható hátránya, hogy a munka során az elegyengetett anyag beszennyezi az utat, és nem ritka, hogy a frissen elkészült burkolatot is felsérti.
Padkaterítés
Cégünk megoldása a padkaterítő gép, mely egyenlőre nem készül sorozatgyártásban, ugyanis egy speciálisan átalakított aszfalt finisher. A gép tengelyére merőlegesen nyíló és záródó fogadó garatból egy szállítószalag a gép oldala mellé, a padkára juttatja az anyagot. Ezt aztán a 75-300 cm szélességig változtatható terítőpad az igényelt szélességben beépíti. A behordott anyag vastagságának csak a tömörítés szab gátat, amit a gép nem vált ki.
A padkaterítő gép percenként 4 m3 anyag bedolgozására képes, nem nehéz kiszámolni, hogy a gép napi teljesítménye akár 1500 m3 is lehet. A tapasztalatok szerint hagyományos eljárással szemben ugyanazt a munkát a padkaterítő háromszor - négyszer gyorsabban végzi el. A padkaterítő további előnyei közé tartozik, hogy a padka építéséhez felhasznált anyag - a graderrel történő terítés során már megszokott módon - nem csúszik le oldalra, mert a gép terítőládájának lemezei ezt meggátolják.
Útszélesítés a padkaterítő géppel
A gép terítőládája 3 m-ig kiterjeszthető, ezért alkalmas az útszélesítésre is. Hagyományos eljárás szerint a 40-50 cm mélyen elhelyezett tükörre billentett töltőanyagot grader segítségével terítik el. A padkaterítő a szélesítendő útpálya szélén haladva fedi be a bővítendő részt úgy, hogy a kívánt szintet és oldalesést tartja. A beépíthető anyagok fajtái:
- Töltő földanyag
- Védőréteg, javítóréteg
- Mechanikai stabilizáció
- Soványbeton és Ckt rétegek
- Aszfaltrétegek
Az elterített réteg tömörítése a beépítésre kerülő anyag fajtájától, a réteg vastagságától és szélességétől függ. A tömörítéshez felhasználható a vibrólap, padkahenger, acélköpenyes tandem vibróhenger, vagy a kombi földmunkahenger. A tömörítést addig kell végezni, míg a réteg a kívánt tömörséget (általában 93-95%) el nem éri.